22-2-2020 - Op donderdagavond 16 januari 2020 bezochten leden van de 3D werkgroep Delft het bedrijf 3DMij.nl in Zoetermeer. We waren uitgenodigd om kennis te maken met de scan-technieken die zij in huis hebben en werden vriendelijk ontvangen door Richard Garsthagen en Janneke.Post.
Richard verzorgde de volgende presentatie die begint met een korte uitleg over de historie van het bedrijf. Het is allemaal begonnen als een hobby, op zoek naar mogelijkheden om 3D scans en prints van zijn kinderen te maken!
En zoals zo vaak, de hobby loopt uit de hand en zo is het bedrijf 3DMij ontstaan.
We krijgen een kort overzicht van de diverse technieken die gebruikt wordenom 3D scans te maken zoals bijvoorbeeld:
Laser Triangulation met 1 laser die om een object heen beweegt en waarbij de reflecties vanuit meerdere hoeken gemeten en vergeleken worden.
Structured Light 3D scanning zoals o.a. bij de Xbox Kinect toegepast wordt. Lichtpatronen worden op een object geprojecteerd en reflexties van de patronen worden weer gemeten en vergeleken.
LIDAR, Laser Pulse Based 3D Scanning of ook wel Time of Flight scanning genoemd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van 1 laser die via bewegende spiegel(s) een laserstraal op een object richt en het tijdsverschil tussen zenden en het ontvangen van de reflectie meet en zo een beeld contrueert.
Meer uitleg over de diverse technieken? KLIK HIER
Tenslotte de techniek die 3DMij zelf gebruikt, Photogrammetry
Hierbij worden foto's van een object gemaakt vanuit diverse hoeken. Hierbij zijn een aantal zaken van belang t.w. de foto's moeten simultaan gemaakt worden en het object moet voldoende texture hebben zodat er voor het koppelen van de foto's voldoende referentiepunten zijn.
3DMij heeft een opstelling met ongeveer 50 5 MegaPixel camera's die ieder door een aparte Raspberry bediend worden. Heeft een object niet voldoende texture dan wordt dat opgelost door een patroon met voldoende referentiepunten op het object te projecteren.
De opsteling is door Richard opgebouwd en continu ontwikkeld om verschillende technieken uit te proberen en te verbeteren. Janneke kan men bellen om met deze opstelling scans te maken van familie, vrienden, huisdieren, enzovoorts (klik 3dmij.nl).
Een 10-tal leden lieten een scan maken en kregen de scans door Janneke thuisgestuurd.
Daarna begon het huiswerk om ze tijdens de bijeenkomsten in Delft te printen.
Hardware- en software om de beelden simultaan te maken is door Richard ontwikkeld en wordt door 3DMij ook commerciƫel op de markt gebracht.
Voor het samenvoegen van de set van 150 foto's (meestal 3 snel achter gemaakte opmames) gebruikt men de software Agisoft of RealityCapture. Deze pakketten zijn niet gratis. Er zijn wel trial versies waarmee de hobbyist tijdelijk aan de slag kan.
Een goed alternatief waarmee Paul Geurtsen van onze 3D-werkgroep Delft de foto's tot een goed gelijkende STL file heeft weten te converteren is het programma Meshroom. Dat is wel een gratis pakket. Let op, de conversie vereist nogal wat computer resources. Op een snelle desktop met goede grafische kaart kostte dit toch nog 8 uur! Uiteraard komt er nogal wat nabewerking bij kijken, dat is de grootste klus bij het maken van een kwalitatief goede scan waarmee men dan vervolgens een bruikbare printfile maakt.
Uiteraard beschikken wij als hobbyisten niet over een opstelling als hier beschreven, maar Richard liet ons zien dat zelfs met een beperkt aantal foto's gemaakt met een telefoon er na wat experimenteren redelijke 3D print files aangemaakt kunnen worden.
Een uitdaging voor onze 3D leden!
Na de presentatie was er tijd om van de aanwezigen een 3D scan te maken. Een aantal leden hebben daaraan deelgenomen en hebben na afloop de set van hun foto's per e-mail ontvangen. Het is de bedoeling dat men daarmee zelf aan de slag gaat, de foto's samenvoegt, nabewerkt en een printfile maakt.
Of dat gelukt is .... wordt vervolgd.
Hier nog wat interessante links:
En er is nog veel meer te vinden
Met dank aan Gep Engler
Ed Buzzi