(John Broere, 14 oktober 2020) Met fotogrammetrie kan je 3D-scans maken met behulp van een gewone fotocamera of smartphone, en zowel hele grote objecten als hele kleine objecten kunnen worden gescand. Het begint met het maken van foto's, heel veel foto's want 60-80% van de beeldinformatie die op de ene foto staat, moet ook op de volgende foto staan. Daarna importeer je de foto's in het scanprogramma en start je de omzetting van de foto's naar een 3D-scan. De meeste scanprogramma's kunnen de 3D-scan in de bestandsformaten STL, OBJ en PLY opslaan voor verdere bewerking (bijv. om te 3D-printen). Je kan je 3D-scan ook in een 3D-CAD programma bewerken. Bijvoorbeeld om de afmetingen of de vorm te veranderen of het onderdeel in een ander getekend onderdeel te laten passen. Scansoftware vraagt veel rekenkracht van de computer. Het kan vele uren duren voor de 3D-scan is gemaakt. Bij computers met weinig rekenkracht zal de omzetting van foto naar 3D-scan flink meer tijd vergen. Naast commerciƫle software zijn er ook open-source, gratis, scanprogramma's, wel Engelstalig en met ook veel Engelstalig vakjargon op het gebied van fotogrammetrie. Maar voor wie 3D-scans wil maken, loont het de moeite om met fotogrammetrie aan de slag te gaan. Binnenkort verschijnt er in PC-Active een artikel van de Hcc!3D-interessegroep met meer informatie over deze interessante 3D-scantechniek. Een foto van het origineel. De 3D-scan.
Lees verder