images/fade/fade1.jpg

scanopstelling28-2-2020 - Verschillende leden van de 3D-werkgroep Delft hebben tijdens de excursie naar 3Dmij te Zoetermeer een 3D-scan laten maken van zichzelf. Het bedrijf was zo vriendelijk om de scan naar de leden te mailen, compleet met een gebruiksaanwijzing over de te gebruiken software om er een 3D-print van te maken. Paul Geurtsen heeft zijn resultaat in volgende pdf-file vastgelegd.

3D-printen van een 3D-scan

De daarbij verstrekte handleiding is te vinden onder Lees meer...

 

Workflow Capture Reality

Op 16-1-2020 bracht de 3D-werkgroep Delft een bezoek aan 3Dmij te Zoetermeer en daar zijn van een aantal van onze leden een 3D-scan gemaakt welke door Janneke Post per e-mail aan hun verzonden zijn. Om van de scan een model te maken vervaardigde Janneke Post de volgende gebruiksaanwijzing.

  • Open RealityCapture.
  • Onder WORKFLOW staat input folder, klik daarop.
  • Klik op de map waar de foto’s in staan en wacht tot er 118 images bij images staat.
  • Ga dan naar ALIGNMENT en klik op detect markers, onderaan verschijnt een tool, klik daar op Detect.
  • Klik op plusje bij control points, en klik op 1x12:11, onderaan verschijnt selected control points, klik op tie point en verander dit naar Ground control
  • Wijzig de X naar 0.70000 en de Y naar 0.40000
  • Klik op plusje bij control points, en klik op 1x12:12, onderaan verschijnt selected control points, klik op tie point en verander dit naar Ground control
  • Wijzig de Y naar 0.40000
  • Klik op plusje bij control points, en klik op 1x12:13, onderaan verschijnt selected control points, klik op tie point en verander dit naar Ground control
  • Wijzig de X naar 0.70000
  • Klik daarna op Align Images.
  • Er is nu een point cloud model, klik op RECONSTRUCTION en klik op een control point, klik daarna op een control point daarnaast en vervolgens op een control point daarachter. Vervolgens ga je omhoog met de muis tot boven het model en klik je nogmaals, je hebt nu als het goed is een box om het model heen, mocht het model er niet helemaal inpassen kun je dit aanpassen met de bolletjes om de box.
  • Klik vervolgens op High Detail (of Normal detail voor een minder hoge resolutie model)
  • Als het model klaar kun je met de lasso (boven selection) nog wat grond weghalen, wat oranje is wordt verwijderd als je op Filter Selection klikt boven tools.
  • Om het model kleur te geven klik je vervolgens boven Model Color & Texture op Texture
  • Als je tevreden bent met het model klik je weer op WORKFLOW en klik je bij 3.Export op Input License
  • Hier voer je je wachtwoord in en klik op Agree Payment
  • De ppi-licenses.rclicense bewaar je in de folder waar de fotos instaan (dus de map je geopend hebt voor het maken van het model) en klik op save.
  • Vervolgens kun je bij 3.Export op Model klikken om het model te exporteren, standaard zal dit een .OBJ zijn, bij save as type: kun je dit aanpassen naar een ander format en klik op save en vervolgens op OK.
  • Klik op het ronde CaptureReality logo bovenaan en save je project.